Různé

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (55)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
33 foto (F.Šmákal) z celkových 49

Foto 33
1957-1961 - Ministerstvo vnitra - PS. Vnitřní strana průkazu.
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17

Autor: xxxx | Pořízeno: xxxx | Foto: 17 fotek

Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22

Autor: F.Šmákal | Pořízeno: | Foto: 5 fotek

Foto 23 Foto 24

Autor: T.Šindler | Pořízeno: 1986-88 | Foto: 2 fotky

Foto 25 Foto 26 Foto 27

Autor: J.Majer | Pořízeno: xxxx | Foto: 3 fotky

Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35 Foto 36 Foto 37 Foto 38 Foto 39 Foto 40 Foto 41 Foto 42 Foto 43 Foto 44 Foto 45

Autor: F.Šmákal | Pořízeno: 2011 | Foto: 18 fotek

Foto 46 Foto 47

Autor: V.Gasper | Pořízeno: | Foto: 2 fotky

Foto 48 Foto 49

Autor: Muzeum Policie ČR | Pořízeno: | Foto: 2 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Pouzdra
Pavel | email | 29.1.2019 17:39 | id 135294 | nahlásit
Zdravím všechny,sháním original pouzdra na služební průkazy VMV a PS,myslím ty zelené plastové, za nabídky děkuji
Koupím současný obal na průkaz vojáka
Sběratel | email | 31.5.2018 01:25 | id 129200 | nahlásit
Koupím současný obal ( pouzdro) na služební průkaz příslušníka AČR nebo pracovníka Ministerstva obrany. Může být i použitý ale nepoškozený. Děkuji za případné nabídky. Nikde ho nemohu sehnat.
opravneni ke vstupu za signalní stěnu
... | 19.8.2013 15:56 | id 63674 | nahlásit
Ať je to jak je to, tak ke vstupu : za dráty: byl pro
přísl.SNB potřebný sl.průkaz včetne vylapené kontrolní
známkyn v tomto případe :HP: a nezbytný souhlas
služ.funkcionáře praporu pohr.stráže,rozumeno tím,že
se daný clovek pohyboval za ZTZ v daném prostoru a
case az ke státní hranici,tedy k demarkaci.Prisl.SNB
kteri působoli za signální stěnou služebne, v tomto
případě na Oddelení pasové kontroly, nepotřebovali
ke vstupu souhlas služ.funkcionaře Pohranicní stráže
neboť meli svého nadřízeného - náčelníka OPK,popr.
dozorčího dustojníka OPK,který odpovídal pouze za komunikaci vedoucí k OPK a sem také propouštel
prostřednictvím kontrolní hlídky na signální závoře
cestující a návštěvy,tedy i příslušníky Pohr.stráže,
celníky - ti meli Drzitelé propustek byli oprávneni
ke vstupu do tzv.celního prostou,nikoliv za bezpečnostní závory.Toto se netýkalo prisl.OPK ,kteri zde slouzili/ vse na SH s Rak.a SRN/.Pripadný
dohovor s rak.bezp.org.vedl N OPK,v jeho nepritomnosti službu konajíci důstojnik,vzdy vsak
na zákl-povolení z nadřízeného mista.K tomuto učelu
meli prisl.OPK sluzebni pasy.ke vstupu do Rak.nebylo potreba viza-
Doklady VZS u ČSLA
Ondřej | email | 11.8.2013 15:52 | id 63432 | nahlásit
Zdravím,
chtěl jsem se zeptat, jestli vojáci z povolání sloužící v ČSLA měli také nějaké služební průkazy nebo pouze vojenskou knížku. A pokud pouze vojenskou knížku, byla to ta samá jako pro vojáky základní služby ? Díky za odpověď.
 
Re: Doklady VZS u ČSLA
vnitrák | 18.8.2013 21:09 | id 63647 | nahlásit
vojáci z povolání a v další službě místo občanských průkazů se prokazovali ve službě i v civilním životě osobním průkazem praporčíka, důstojníka nebo generála ČSLA
 
Re: Re: Doklady VZS u ČSLA
Ondřej | 4.10.2013 17:54 | id 65031 | nahlásit
Nemáte náhodou foto osobního průkazu VZP ? Myslím, že v galerii není.
opravneni ke vstupu za sign.stěnu
Vladimir | 6.4.2013 16:25 | id 59393 | nahlásit
I když jsem dlouhé roky služebne působil za ŽTZ jako
přísl.SNB,nemohl jsem v dobe osobniho volna či dovo.
lené bez souhlasu sluz.funkcionaru PS za ŽTZ.Na
houby po souhlasu ,avsak nikdy ne sam,pouze s kole-
gou.Paradox - v době sluzby jsem byl 24 hod.vzdalen
od st.hranice max.50 m a sam.
KOUPÍM COKOLIV OD PS
Leoš Król | email | 1.3.2013 17:58 | id 57480 | nahlásit
koupím cokoliv co se týká pohraniční stráže nebo státní hranice i dokumenty a propustky můj e-mail leos.krol@seznam.cz
 
Re: KOUPÍM COKOLIV OD PS
Amos Emmerig | email | 30.9.2020 15:53 | id 149631 | nahlásit
Dobrý den mám služební pas z roku 1953 důstojníka Jaroslava Fuchse který lítal často do Číny pokud by byl zájem napište. EMMERIG
 
Re: Re: KOUPÍM COKOLIV OD PS
Amos Emmerig | email | 30.9.2020 15:54 | id 149632 | nahlásit
amos26@seznam.cz
rozměry průkazu SNB
Tomáš | 13.2.2013 15:32 | id 56660 | nahlásit
Dobrý den nevíte jaké jsou rozměry služebního průkazu SNB. Děkuji Tomáš
Služební průkazy
Pavel Močoch | email | 12.2.2013 11:38 | id 56606 | nahlásit
Prosím o větší náhledy služebních průkazů pro jejich grafické přepracování pro internetovou encyklopedii a bližší informace o jejich datech užívání.
www.uniforminsignia.…
Průkaz řidiče mot.člunu
Milan Lacina | email | 29.12.2012 17:52 | id 54208 | nahlásit
Jak se tak dívám na průkaz řidiče člunu od pana Šindlera,tak ten kurz jsme museli dělat spolu,na Lipně,dle datumu a ev.čísel,já jsem sloužil přímo na lipenském praporu,86-88 a ten kurz byla docela hezká dovolená na pláži a na vodě!Průkaz mám dodnes schovaný jako raritu!
Průkaz brance
Ondřej | 13.11.2012 20:29 | id 52070 | nahlásit
Zdravím, chtěl jsem se zeptat, co se vyznačovalo do průkazu brance ? Dostal se vám na konci zpět do ruky, nebo zůstával na útvaru uložen( popř. zničen, odeslán zpět na OVS ??)
 
Re: Průkaz brance
Igor | 13.11.2012 20:54 | id 52073 | nahlásit
Do preukazu branca sa vyznačil výsledok odvodu,záznam o odklade,predlženie odkladu,výcvik vo zväzarme,celkový prospech,získaná triednosť a výsledky v socialistickej súťaži brancov.Preukaz branca ,nikto odomňa nepítal, tak my zostal na pamiatku.
 
Re: Re: Průkaz brance
Ondřej | 15.11.2012 13:31 | id 52143 | nahlásit
Ještě by mě zajímalo, jestli jste se musel hned po vykonání ZVS zastavit na vojenské správě, nebo si vás zavolali, až později.
 
Re: Re: Re: Průkaz brance
Igor | 15.11.2012 18:13 | id 52156 | nahlásit
Tak ,to už presne nemám v pameti,ale asi sme sa mali hlásiť do 3 dní od príchodu z ZVS.
 
Re: Re: Re: Re: Průkaz brance
Bjuty | 15.11.2012 18:20 | id 52157 | nahlásit
já si nejsem jistej ale myslim že to bylo do 5 pracovních dnů
 
Re: Re: Re: Re: Re: Průkaz brance
Igor | 15.11.2012 20:28 | id 52167 | nahlásit
Je to možné.
Zde již nelze dále reagovat
oprávnění vstupu
Radek | 28.10.2012 20:29 | id 51510 | nahlásit
Ve služebních průkazech bylo označení - několik červených velkých písmen, které byly oprávněním ke vstupu do určitých chráněných objektů, území a hraničního pásma. Toto označení bylo snad ve všech služebních průkazech tehdejších ozbrojných složek. Co ale která zkratka znamená? Na vojně jsem si to pamatoval, ale dne už ne. Jediné co si pamatuji, že označení OA/W byl vstup všude bez omezení, vč. hraničního pásma až na "patníky".
 
Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Jan | 29.10.2012 23:05 | id 51558 | nahlásit
Ani držitel sl.průkazu opatřeného "vstupní známkou" OA/W nebyl oprávněn k samostatnému vstupu do HP. Držitelé těchto průkazů , ale i průkazů opatřených jinými známkami, např : OA, W, nebo KS, tam mohli vstupovat ze služebních důvodů , pouze tehdy, pokud byly opatřeny dodatečnou vstupní známkou (tzv. "vlepkou") s označením "HP". To se týkalo především příslušníků některých zpravodajských útvarů FMV (I.,II a III. správa FMV) a příslušníků některých KS a OS SNB, územně přilehlých k HP.
 
Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Radas | 1.11.2012 17:31 | id 51655 | nahlásit
No nevím, můj strýc sloužil na II. správě FMV a měl ve služebáku OA/W a nic víc, do HP chodil na houby. Já byl v té době u PS jako záklaďák a jeho placku jsem viděl.
 
Re: Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Jan | 1.11.2012 22:41 | id 51675 | nahlásit
No je jasné, že když se v HP objevil někdo se známkou OA/W, tak asi z toho nikdo nedělal vědu. Ty písmena na známce nebylo nic jiného, než oprávněním ke vstupu do objektů s různým režimem ochrany, v daném případě šlo o vstup do obejktů FMV (Objekty A) + do objektů MV ČSR( W -Wintrova ulice v Praze, kde mělo české vnitro své sídlo ). OA = vstup pouze od objektů FMV, W=vstup do objektů MV ČSR, KS=vstup do objektů KS SNB. Tuto posledně uvedenou známku měli i všichni řadoví příslušníci VB. Známku OA/W měli přidělenou všichni příslušníci I.,II a III. správy FMV a náčelníci KS SNB, včetně jejich zástupců pro StB, tedy náčelníci odborů StB. Je jasné, že někteří držitelé těchto průkazů měli dojem, že mohou chodit všude, ale tak to ve skutečnosti nebylo, zejména ne v případě vstupu do HP, které podléhalo zvláštnímu režimu ochrany. I v případě příslušníků SNB (bez ohledu na služební zařazení) byl jejich vstup do HP kontrolován a povolován příslušným kádrovým útvarem, a to pouze u těch příslušníků, kde se dal vstup do HP předpokládat za účelem plnění služebních úkolů. K tomu pak sloužily ty dodatečně vlepené známky s označením HP.
 
Re: Re: Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Radas | 2.11.2012 16:19 | id 51697 | nahlásit
Aha, možná by se dal dohledat i příslušný předpis v archivu bezp. složek, neznáte bližší označení?
Jinak k budově MV ČSR jsem měl za to, že se nacházela ve Strojnické, tam co je dnes Policejní prezidium a ve Wintrovce byla "technika" VI. správa.
 
Re: Re: Re: Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Jan | 3.11.2012 20:44 | id 51743 | nahlásit
Pokoušel jsem si vzpomenout na název příslušných předpisů, ale bohužel zatím marně. Nicméně určitě se jedná o kádrový předpis, který upravuje vydávání a vzhled služebních průkazů pro příslušníky SNB a způsob prokazování příslušnosti k této složce. Nutno poznamenat, že těchto předpisů bude pěkná řádka protože služební průkazy i jejich vzhled, se dost často měnily. Asi do poloviny 70.let to bylo celkem jasné, příslušníci VB měly průkazy modré barvy, příslušníci StB měli průkazy barvy červené. Asi od roku 1975 však byly služební průkazy jednotné (červené barvy) a nedalo se dost dobře poznat, zda se jedná o příslušníka StB, či VB (pokud byl samozřejmě dotyčný v civilu). Příslušníci Krim. služby VB , ještě dostali navíc smaltované odznaky na řetízku, kterým se také mohli prokazovat. Jednalo se o kulatou "placku" o průměru asi 4cm s barevným st. znakem a nápisem "Kriminální služba VB" a také s číslem. Nicméně na požádání byli povinni ještě předložit sl.průkaz.
Jinak k té budově ve Strojnické. Tam byly umístěny jen některé, převážně výkonné útvary MV ČSR , zejména šlo o Správu krim. služby VB ČSR, Správu pořádkové a dopravní služby VB ČSR, dále zde byla Inspekce MV ČSR a možná některé další. V podstatě šlo o instituce bývalého HV VB (hlavního velitelství VB), které bylo zrušeno v roce 1975.
U té Wintrovky máš pravdu, že tam byla Správa pro zpravodajskou techniku (VI.správa FMV), byly tam i jiné instituce FMV, např. Odbor mezinárodních styků FMV a některá další pracoviště. Nicméně ale hlavně tam měl své sídlo ministr vnitra ČSR s celým svým "štábem".
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
Ondřej | email | 14.12.2012 14:22 | id 53464 | nahlásit
Mohl by jste upřesnit, co znamenaly písmena VPS, VCO, které jsou uvedeny na sl. průkazech zobrazených výše. Popř. existuje nějaký dokument, kde by se daly dohledat tyto zkratky používané u bezp. sborů ? Díky.
 
Re: Re: Re: Re: Re: oprávnění vstupu-upřesnění
vnitrák | 6.4.2013 12:25 | id 59382 | nahlásit
VPS - Velitelství pohraniční stráže ( později Velitelství pohraniční stráže a ochrany státních hranic), VCO - Velitelství civilní obrany ( HŠ CO ČSSR)
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: oprávn?ní vstupu-up?esn?ní
Johny | 8.4.2013 08:19 | id 59515 | nahlásit
Zdravim. Jane je videt ze jses dobre informovanej. Ve vycviku ve Vychodnich kasarnach v Asi na jare 78 nam politruk vycvikove roty kapitan, jmeno uz jsem zapomel, pri skoleni o sluzebnich prukazech. Tvrdil ze on ma sluzebak ktery ho opravnuje ke vstupu kamkoliv. Tedy nejen do objektv PS, SNB, MV ale i CSLA a i dokonce i do GS. Nevis jak byla tato superprukazka znacena?
 
Re: oprávn?ní vstupu-up?esn?ní
Pavel | email | 9.2.2015 23:46 | id 86015 | nahlásit
Pokud vím, tak "super průkazy" se nazývaly "Zvláštní průkaz", byl vydáván pouze FMV a z přísl. SNB ani PS nikdo nevěděl jakou složku dotyčný zastupuje. K tomuto průkazu byl vždy předkládán doplňující tiskopis, kde byl uveden rozsah zmocnění - kontroly, prohlídky, vstupu a pod.
Zde již nelze dále reagovat
Dotaz
Miro | 30.6.2012 15:53 | id 47259 | nahlásit
Páni nemá niekto fotku služobáku dôstojníka ČSLA, prípadne aj LM? Ďakujem
Staršina
jarbar | email | 12.3.2011 21:39 | id 28385 | nahlásit
Presne tak ako píšeš. Ja som slúžil v časoch keď boli sl. preukazy príslušníkov VB modré, Stb červené,PS zelené a ZNV žlto oranžové a slúžil som v Komárne v časoch keď Laco Leporis a ostatní strážmajstri prišli ako 19 roční chlapci . Doslúžil som na Centre v Prahe OPK
 
Re: Staršina
Luboš | email | 16.4.2012 18:46 | id 44978 | nahlásit
S Leporisem jsem byl v jedné třídě vojenské školy PS a jako 19 letý jsem také zařezával u PS, pro změnu na Znojemské brigádě. Byl bych rád, kdyby se někdo z našeho ročníku ozval. Jde o roky 1967-71 Holešov,četa kpt.Kůrky. O když jsem od PS z osobních důvodů odešel, rád na tuto dobu vzpomínám.
 
Re: Re: Staršina
jarbar | email | 4.7.2012 20:25 | id 47375 | nahlásit
Takže tvoj triedny bol Václav Klíma. Ten Klíma ktorý sa stal neskôr príslušníkom VKR na 11 brigáde PS a zo svojich žiakov narobil dr.anov a po prevrate ich všetkých surovo vyrazili. Lepák potom robil obč.zamestnanca u útvaru v KN. Vojto Kelner skončil na štátnej plavebnej správe atď.
preukaz na čln MV
,,sova 88-90,, | 8.5.2010 22:35 | id 15787 | nahlásit
Ten jeden podpis patrí ,,Lepákovi,,=mjr.Leporis,2. tipujem na ,,gejzu,,ppl.Gogh.Zopár suvenírov sa neodovzdalo.
Co to je?
Dědek | email | 7.8.2009 18:43 | id 5321 | nahlásit
Velel jsem jedné z pohraničních rot 7. Sušické
brigády v létech 1956 - 1961. V životě jsem takový
průkaz neměl ani neviděl. Možná to pochází z
pozdějších let, kdy jsem již u PS nesloužil.
 
Re: Co to je?
staršina | 17.10.2009 16:01 | id 6857 | nahlásit
V roce 1983 (červen) jsem sloužil jako pátrač v Rozvadově na praporu(Kóta) a tam jsme měli každý svůj průkaz pátrače.Bylo nás tam 8 a když jsme šli do služby tak to bylo první co po nás chtěl deveťák a musel jsi to mít u sebe.
 
Re: Co to je?
Václav Brtek | email | 10.4.2010 17:00 | id 14718 | nahlásit
Proč tajíš jméno a podobu,
 
Re: Co to je? - pro Dědek
Jan | 9.5.2010 21:04 | id 15810 | nahlásit
Já jsem sloužil o něco později a také jsme to neznali. Protože jsem se ale pohyboval v prostoru SH celý další život, tak vím, že to byl vynález konce 70. , nebo začátku 80. let, kdy ten režim začal být skutečně zchizofrenní. Soudruzi ve vedení PS byli také tlačeni k tomu aby navrhovali a také realizovali další a další opatření jak "zkvalitnit" ochranu SH a "operativní " způsob střežení v hlubokém týlu, pomocí vojáků - zakláďáků PS ,v civilu (neboli tzv. "pátračů" jak se jim také říkalo), se jim zdál jako dobrý nápad. Nejvíc se to vyjímalo v těch zapadlých pohraničních vesnicích, když např. v čekárně na autobus, nebo na schodech u prodejny Jednoty seděli dva nakrátko ostříhaní kluci v džínách a s brašnama od plynové masky, tak až na výjimky "nikdo netušil o co jde", hlavně ty místní. Je jasné, že pro ty kluky to byl veget a docela si to užívali. Hlavně ze začátku, protože jim dávali k dispozici i na tehdejší dobu docela výkonné motorky a pár kluků přišlo o život (viz. případ v katastru obce Mirochov - 15bPS, rota Hajnice). Z pohledu nás, starých péesáká to byla celkově šílená kravina, ale ti kluci samozřejmě za to nemohli. Takže Dědku o tohle jsme bohužel, nebo bohudík (jak chceš) přišli.
Průkazy
Michal | 21.4.2009 14:10 | id 3023 | nahlásit
Přesně tak.Jsou to průkazy pátračů./ty první/Byl
jsem pátrač a měl jsem přesně takový.
 
Re: Průkazy
franta | 23.4.2009 08:01 | id 3086 | nahlásit
Jo,jo,kde jsi sloužil já Lipno 85-87,jezdil jsem
převážně vlakovku a v létě kemp,docela vegáč
 
Re: Re: Průkazy
Michal | 18.5.2009 18:24 | id 3582 | nahlásit
Ahoj Franto,sloužil jsem jako pátrač ve
Valticích-CU.Chodil jsem na nádraží,do hotelu
atd.Nebylo to špatný....docela pohoda.Nebral jsem
to nijak vážně...však to určitě znáš...
 
Re: Re: Re: Průkazy
Michal | 18.5.2009 18:26 | id 3583 | nahlásit
Sloužil jsem v roce 1985-87.
 
Re: Re: Re: Průkazy
franta | 23.5.2009 08:45 | id 3669 | nahlásit
Ahoj,nejlépe bylo,když jsme ve dvou stanovali v
kempu a dostali za úkol kontrolovat a pozorovat 3
mladé studentkx z DDR......na poslední chvíli jsme
se s nimi dostali do toho nejlepšího
kontaktu........
 
Re: Re: Průkazy
Martin | email | 16.3.2010 03:48 | id 13851 | nahlásit
ahoj jezdil jsi take do cerne v posumavi do kempu Martin tehdy jsme s kamaradem tam mnohokrat byli. debaty o uteku byli na denim poradku stejne jako upozorneni na vojaky .
 
Re: Re: Re: Průkazy
franta | 14.4.2010 20:50 | id 14953 | nahlásit
ahoj,tam né,jen Lipenský kemp a vlakovka,ubytovna ROH a hotel Lipenka
průkaz
franta | 15.3.2009 08:04 | id 2186 | nahlásit
Ano,ty první fota jsou průkazu pátračů
Služební průkaz pro VZS
Netopýr | 4.2.2009 21:43 | id 1162 | nahlásit
Ten "služebák" byl pro VZS, kteří
vykonávali hlídkovou činnost v civilním oděvu a v
autech s civilními SPZ v hraničním pásmu,
ne? Je jasné, že "služebáky" VZP
byly místo občanek!
 
Re: Služební průkaz pro VZS
Pavel | 5.2.2009 12:56 | id 1167 | nahlásit
První dvě fotografie,je průkaz pro pátrače kteří
chodili,nebo jezdili na motorkách do týlu od
SH.Chodili v civilu.Další dvě fotografie je
zbrojní průkaz pro příslušníky SNB,PS a vojáky
MV.Nikdo jiný tento zbrojní průkaz nemohl vlastnit
Nejedná se o služební průkaz...
Zdenek Pohranicnik.bloguje | email | 4.2.2009 05:23 | id 1149 | nahlásit
...ale o Zbrojní průkaz. Jak tady správně píše
Rada,služ.průkaz důstojníků PS měl zelený tisk (u
SNB červený, u SNV oranžový) a vypadal úplně
jinak.
náčelník
rebel | 2.2.2009 22:57 | id 1133 | nahlásit
Pan Martínek současný prodejce zbraní dělal PS
náčelníka?
 
Re: náčelník
technik | 14.4.2009 09:08 | id 2851 | nahlásit
Ing. Martínek dělal zbrojaře, také pracoval na
vývoji Pi vz. 75 a vz. 80, dokonce přepracovával
SA-61 na ráži 9mm
sl.průkaz PS
Rada | 2.2.2009 19:21 | id 1127 | nahlásit
Já si nejsem jistý, ale myslím, že vojáci PS z
povolání měli služební průkazy podobné jako SNB,
ale tisk byl zelený.
 
Re: sl.průkaz PS
Staršina | 10.6.2009 15:54 | id 4121 | nahlásit
Ano, nepleteš se. Byly ve skutečnosti zelené. SNB
jej měli červený. Škoda, že jsem jej tenkrát
nevyfotil...
 
Re: Re: sl.průkaz PS
Stanislav | 17.3.2010 22:23 | id 13917 | nahlásit
sl. průkaz u SNB byl modrý (červený byl u StB) a až v závěru 70 let byl červený i u SNB, kdy vydržel až do 90 let a u PČR modrozelený
 
Re: Re: Re: sl.průkaz PS
Pavel | email | 9.2.2015 23:58 | id 86016 | nahlásit
Zde bych tě opravil, do roku 1976 byl modrý průkaz označen přímo nápisem Služební průkaz příslušníka VB, červený ... příslušníka StB, zelený vojsk PS, od roku 1976 (2.pololetí) došlo k celostátní výměně průkazů a byly již vydávány Služební průkazy příslušníků SNB (červené) a Služební průkazy PS (zelené) a Služební průkazy VMV (rovněž zelené). Rozdíl je vidět i ve fotogalerii. Příslušníci VB a StB se odlišovali jen interně a to většinou známkou ve sl. průkazu, ale přísl VB mohl být povolán k plnění úkolů StB aniž by měl známku přísl StB. Rovněž tak příslušníci VB zařazeni u kriminální služby měli kromě sl. průkazu i odznak KS, vybraní přísl. StB měli ke krytí rovněž tyto odznaky.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Doklady, služ. průkazy

Ukázky dokladů používané u MV, Pohraniční stráže (nebo v souvislosti s PS), ČSLA a Československé armády.

Název Československá lidová armáda (ČSLA) byl používán od roku 1954 do března 1990, od března 1990 do roku 1992 byl používán název Československá armáda. Od roku 1993 máme Armádu České republiky (AČR).

A2009-02-02 17:56:58 U2024-03-18 08:31:52 TG0