Různé

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (26)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto z celkových 1

Foto 1
Výřez z mapy PS.

Autor: | Pořízeno: | Foto: 1 fotka



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Světelná bariéra
VČ-Hraničky | 14.11.2013 19:19 | id 66585 | nahlásit
Takto byla označená světelná bariéra.Ta se používala v případě kdy od ŽTZ na SH byla krátká vzdálenost a PchH by byla nereálná při zásahu na ŽTZ,v takovích úsecích se používal SUP.
doplněk EZOH
Karel | email | 4.11.2013 14:31 | id 66060 | nahlásit
Já jsem sloužil na pohraniční rotě Prášily v roce 1964-1966, tedy v době kdy byl pod proudem VN až 9 000 voltů. Při zkratu na EZOHu docházelo k k signalizaci na piketu a poplachovka musela prověřit příčinu zkratu. Někdy to bývalo vběhnutí srnky,zajíce a pod.a její zasažení el.proudem s usmrcením. Nejhorší to bylo, když pršelo a mokrá tráva se dotýkala spodního vodiče to se poplachovka nezastavila. Jako zabezpečovací technický prostředek to bylo vynikající. ale celá řada vojáků při pracech na EZOHu přišla o život nebo měla trvalé následky po zásahu el.proudem.
To bylo zapříčiněno nedodržením bezp.předpisů, jejich podceněním a nebo předčasným zapnutím el.proudu odpovědným vojákem v době, kdy se ještě prováděly práce na zařízení.
 
Re: doplněk EZOH-pre Karla
Jaroslav | email | 4.11.2013 15:05 | id 66061 | nahlásit
Karol, tiež som slúžil v rokoch 1964-66 na Zadných Chalupách. Myslím, že to Tvoje tvrdenie o tom, že "celá řada vojáku při ...atď."je prinajmenšom prehnaná, možno by bolo možné povedať, že boli aj prípady usmrtenia a zranení pri pri práci s EZOHom. Ja som počas mojej služby nezažil a nepočul som ani na susedných rotách o nejakom smrtelnom úraze... Tak nepreháňaj a drž sa faktov!
 
Re: Re: doplněk EZOH-pre Karla
levap | email | 4.11.2013 15:12 | id 66062 | nahlásit
Máš pravdu.Taky jsem se za celou službu nesetkal s takovým případem,aby někdo na EZOCHU zahynul.Někdy se ale předpisy porušovaly dost často.Sloužil jsem 1961-63 na rotě Alžbětín u Železné Rudy
 
Re: Re: Re: doplněk EZOH-pre Karla
Jaroslav44 | 8.9.2015 19:39 | id 94511 | nahlásit
Kde byla rota Alžbětín a jaký prostor střežila. Já chodil převážně na Stalingrad a Násep ,EZOCH se vypínal z jara 66 ,jen si nemohu uvědomit jak to bylo přes kolejiště signálka tam určitě nebyla
 
Re: Re: Re: Re: doplněk EZOH-pre Karla
Pavel Brixi | email | 9.9.2015 16:43 | id 94634 | nahlásit
Rota Alžbětín byla od planiny Staré Hutě až za -kolejiště,kde byl styk s Debrníkem.Přes kolejiště v EZOCHU proud nebyl,Byly tam vysoká vrata a střežilo se tam ve dne v noci ze Stalingradu.V noci byla pod Stalingradem skrytá hlídka.Alespon tak to bylo za mé služby v roce 61-63.Pavel
 
Re: doplněk EZOH
honzahami | 4.11.2013 17:30 | id 66068 | nahlásit
Ahoj Karle, nevím kolik jsi zažil spolubojovníků, kteří přišli o život, ale předpisy byly tak přísné, že při jakémkoliv pohybu přes EZOH jsem musel volat na rotu, tam mi dozorčí musel dát přímo operáka, operák sám proud vypnul, klíč ponechal u sebe, zapsal, a když toto všechno udělal, do pojítka mi nahlásil,že proud v EZOH je vypnut a mohu k němu. Nikdy to nebylo jinak. A to jsem pak musel přehodit zkratovací řetěz a konce zapíchnout do země. Při odchodu od EZOCH to samé obráceně. Za celou vojnu jsem nezažil, aby úkony na rotě dělal dozorčí nebo nějaký voják. A když jsme běhali okolo Ezochu, zvlášť když bylo vlhko nebo před bouřkou, měl jsem vždy takový stísněný pocit z toho dunění a jisker, které EZOH vydával
 
Re: Re: doplněk EZOH
Vašek | 4.11.2013 19:01 | id 66071 | nahlásit
Zdarec Honzo, všechno co píšeš o EZOCHU je přesné, jenom bych dodal že když jsi tam dával řetízky tak musels obut silné gumové holínky a na ruce silné neforemné gumové rukavice. EZOCH ten mněl respekt tam se nešpásovalo. Je ale pravda že tam zahynulo spousta psů ,když se překrývaly styky a sousední roty mněly feny a ty háraly. Proto se mněnili psi za feny. Tak nám to bylo řečeno od mazáků . Že by tam zahynul voják to sem neslyšel, ale stát se to někde klidně mohlo. Zdarec Vašek 65-67 JO a když pršelo tak se Ezoch vypínal.
 
Re: Re: Re: doplněk EZOH
Jožo | 4.11.2013 19:13 | id 66072 | nahlásit
Smrt v EZOHu- podívej se na Dolní Dvořiště ,vzpomínka dána na tyto stránky v 2009
 
Re: Re: Re: Re: doplněk EZOH
Franta od Odry | 5.11.2013 10:15 | id 66091 | nahlásit
podle knihy "Železná opona" od T.Jílka zahynulo v létech 1948 - 1989 celkem 654 přislušníku SNB a PS . Rozvedeno: dopravní nehody 165,utopení 60,náhodné výstřely a zbloudilé střely 44,na minách 28,pracovní úrazy 25,elektrický proud 22- to bylo asi v tom EZOHu,nemoc 17,bleskem 7,střety hlídek 6,v boji s narušitelem 10, bohužel i 236 sebevražd a zastřeleno jiným přislušníkem SNB či PS 27,zřícení pozorovatelny 3 a zbytek je "jiné". Také uvedeno 350 osob,které byly zastřeleny.zabité el.proudem,utonuly a jinak zahynuly při pokusu o nelegální přechod SH. To je za celou dobu. Takže v tom EZOHu to je tak 1 až 2 pohraničníci za rok. Doporučuji si tu knihu přečíst. Je to pohled z "druhé strany", ne se vším tam uvedeným souhlasím, ale je to zajímavé.
 
Re: Re: Re: Re: Re: doplněk EZOH
Jan | 5.11.2013 14:03 | id 66102 | nahlásit
Souhlasím Franto s Tebou. Já tu knihu také četl a řadu údajů je třeba tady brát opravdu s rezervou. Nicméně skutečnost, že EZOH byl krajně nebezpečný i pro samotné pohraničníky a že jich zde z různých příčin celá řada přišla o život, je fakt celkem nesporný. Logicky vzato, jen samotná skutečnost, že pohraniční hlídky (byť po nějakém předchozím poučení)byly nuceny vykonávat službu v bezprostřední blízkosti EZOHu, bylo samo o sobě porušováním všech, i tehdy platných technických a bezpečnostních norem pro práci s takovýmto vysokonapěťovým zařízením, navíc pochybné technické úrovně.
I toto byl také jeden z hlavních důvodů, proč bylo zařízení nakonec od VN zcela odpojeno.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: doplněk EZOH
jisa | email | 5.11.2013 14:08 | id 66103 | nahlásit
je nám líto, ale 22 lidí za 45 let, ať děláme, co děláme, je asi 0,5 člověka z SNB či PS ročně.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: doplněk EZOH
Václav | 5.11.2013 22:56 | id 66139 | nahlásit
pro jisu:
trochu zapřemýšlejte, než něco napíšete: EZOH existoval všeho všudy 12 - 13 let; což vydělením 22 oběťmi dává ony statistické necelé dvě oběti za rok (a to není nikde psáno, že někdo nemohl zemřít po zásahu proudem z běžného rozvodu kdykoliv jindy). Frantovi to počítá dobře.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: doplněk EZOH
Vel.1dr. 1961-62 Diana | 5.11.2013 17:25 | id 66112 | nahlásit
Něco k tomu zkratování.Způsob byl pravidelně pro-
školován a vše co popisuješ potvrzuji.Jen ty řetízky
se musely nejdřív zapíchnout do země a pak přeho-
dit přes vodiče.Díky tomuto postupu nedošlo na sty-
ku rot Železná-Diana ke tragické události.Událost
jsem už popisoval na stránkách Diany.Stalo se to
že technická hlídka že Železné čistila malý pás
v EZOH a nenechala si vypnout náš úsek.Když po
zkratu v EZOH jsme doběhli ke styku a viděli co je
příčinou zkratu,tak jen správný postup zkratování
zabránil mimořádné události.Kdo tehdy pochybyl
už nikdo s námi neřešil. V první řadě to byla ale
hlídka,kdy velitel měl volat na naší rotu,že žádá
o vypnutí proudu.Toto byla jediná událost za dobu
služby,kdy došlo k ohrožení po vstupu do EZOH.
Čet. v zál. K.M. Plzeň
 
Re: Re: Re: doplněk EZOH
Milan. | 20.1.2016 17:51 | id 100469 | nahlásit
Musím ještě jednou zareagovat natento příspěvek.Byl jsem v tu dobu řadovým vojákem na pohraniční rotě.Jelikož jsem se musel skoro deně pohybovat okolo,nebo v těsné blízkosti EZOH,tak jsem si toto,pro svojí bezpečnost,musel provádět skoro deně. Zdraví Milan.
 
Re: Re: doplněk EZOH
milan | 10.1.2016 21:59 | id 100093 | nahlásit
Dobrý den páni ,snad již důchodci.Musím po přečtení tohoto,příspěku ještě dodat.Opravdu se některé,leč smutné události stali.Sloužil jsem u PS v letech 1961-63. Jeden případ si pamatuji.Nebudu dále rozvádět jeho příčinu.Jenom podotknu,že to bylo nedodržením postupu při práci v EZOH.Dodávám že se ještě před zkratovacími řetízky,musela použít zktatovací tyč.Potom se teprve mohly použít zkratovací řetízky.Tou se ověřovalo,zda je EZOH bez proudu a ta tyč se tam musela nechat,než se nasadili zkratovací řetízky. Milan.
 
Re: Re: Re: doplněk EZOH
Jaro Šiška | 10.1.2016 22:51 | id 100100 | nahlásit
Milan, zdravím Ťa a myslím, že Tvoja odpoveď by stačila pre skúšajúceho funkcionára práporu na udelenie oprávnenia pre službu DDR.
 
Re: Re: Re: doplněk EZOH
Jaroslav | email | 11.1.2016 10:55 | id 100114 | nahlásit
Ahoj, Milane. Máš to OK, já bych ještě přidal gumové rukavice a gumové holinky, které se nasazovaly před započetím zkratování vodičů. Jinak proud se "pouštěl" na noc a o sobotách a nedělích i ve dne. Většinou se zkratovalo např. při otvírání vrat a pouštění civilů na práce do lesa nebo na pole, případně kontrašů na jejich výlet "někam". J
Ještě je světelné bariéře
Tom | 3.11.2013 21:53 | id 66037 | nahlásit
Nebo se světelná bariéra spínala automaticky při zkratu na signální stěně pomocí zařízení ASS-84 (automatický spínač světlometů, je zde ve fotkách).
Narušitel uviděl, jak se u třeba lesa za SiS rozsvítila řada světel, znal to z filmů..a začal se vracet.
A nikdo tam nebyl, kdyby šel dál, tak měl třeba šanci.
světelná bariéra
kilianzlipoltova | 29.10.2013 15:24 | id 65852 | nahlásit
jedná se o světelnou bariéru,která byla umístována na určitých místech za ŽTZ,měla narušitele vylekat,ale v některých případech sloužila narušitelům ke směru k hranici,zapínala se při zkratu z roty nebo piketu,
EZOH
honzahami | email | 29.10.2013 13:38 | id 65850 | nahlásit
EZOH/elektrické zařízení ochrany hranice/ je v podstatě druh ŽTZ /ženijně technické zařízení/.EZOH existovalo v padesátých letech, kdy bylo vybudováno relativně blízko státní hranice /první, starý EZOH/. Tento ŽTZ nebyl ještě klasický, jako později. Někde vedla drátěná stěna, kterou procházelo vysoké napětí, byla tam oplocenka /kvůli zvěři/, někde byl kontrolní pás, někde signální stěna,někde nic. Těch niců bylo velmi málo. Později, před rokem a okolo roku 1960 bylo postaveno ŽTZ, které bylo od toho prvního EZOH vzdáleno od několika desítek do mnoha stovek metrů. A to byl klasický EZOH, kolem kterého jsem každý den chodil a jako poplachovka jsme běhávali. Toto ŽTZ bylo tvořeno oplocenkou, signální stěnou, kontrolním pásem a EZOH, kterým procházelo VN/ve směru z vnitrozemí/. Byla tam vrata, průchody i podchody. Tak to bylo s různými zlepšeními a úpravami do roku 1975. Jo, zapomněl jsem napsat, že vysoké napětí v EZOH se definitivně k 1.1.1966 vypnulo. Prakticky to bylo o něco dříve, když v roce 1965 na podzim napadl sníh.Po podepsání OBSE v Helsinkách se ŽTZ posunulo do vnitrozemí / u nás na rotě prakticky ke kraji HP./ A jak to dopadlo s prvním poválečným EZOH? V době, kdy jsem jako záklaďák sloužil, tak vím, že nám mazáci říkali /třeba když se šlo na demarkaci/,"tady šel starý EZOH", ale říkali to, co slyšeli od svých mazáků a Ti od svých atd. Nevím jak kde, ale na naší rotě starý původní EZOH už několik let předtím, než jsem tam sloužil, tak už nebyl. Sloužil jsem na 13.RPS Knížecí Pláně 1965-67
Ten "žlutý půlkruh" na mapě je osvětlení reflektorem, ale na naší rotě to nebylo.
 
Re: EZOH
Zdeněk Šmída | email | 29.10.2013 14:11 | id 65851 | nahlásit
Díky za vysvětlení. Osobně mě to taky zajímá, jelikož v letech 1954-7 sloužil můj děda u roty Horní Silnice (zaniklá rota volarské brigády) a EZOH měli sotva pár metrů od roty. Ostatně v seznamu rot u Horní Silnice jsou dobové obrázky (a ezoh je tam vidět). Letos jsem pořizoval i souvislé video a průseky po EZOH jsem procházel.
 
Re: Re: EZOH-malý doplněk
Jan | 29.10.2013 23:05 | id 65870 | nahlásit
Pisatel "Honzahami" to vysvětlil docela přesně. Jen bych doplnil, že EZOH byl, a to v určité omezené době, pouze jednou ze součástí ŽTZ. Nutno upřesnit, že pod pojem ŽTZ je nutné zahrnout veškerá technická , respektive ženijně technická zařízení , sloužící k ochraně a zabezpečení neprostupnosti tehdejší SH. V prvé řadě (ve své době) se jednalo již o zmíněný EZOH, dále veškeré další technické prostředky, zabraňující nekontrolovanému pohybu osob a vozidel , to zn. silniční zátarasy, signální prostředky a nástrahy všeho druhu, zejména SIS, včetně kontrolního orného pásu, zaminované úseky, pozorovatelny, kryté okopy pro noční střežení, objekty pevných předsunutých stanovišť ( v hantýrce PS nazývané jako PIKETy) a mohly to být i některé další prostředky používané v určitých místech v závislosti na taktické situaci a povaze terénu ve střeženém úseku.
 
Re: Re: Re: EZOH-malý doplněk
Jožo | 31.10.2013 18:40 | id 65925 | nahlásit
Zbytky EZOHu se nacházely v mnoha setkách metrů na mnoha rotách 15.ČB brigády ještě v létech 1975 a déle.Někde se likvidovaly jinde zůstaly a sloužily jako překážka navíc. Bylo to zaneseno i na mapě úseku na rotě. Nečekané překvapení pro narušitelé a jeho případné zdržení při překonávání a hlídka měla nějakou tu minutu navíc pro jeho dostižení. Samozřejmě byl už bez proudu.
 
Re: Re: Re: Re: EZOH-malý doplněk
Jan | 1.11.2013 21:15 | id 65960 | nahlásit
Jožo, máš úplně pravdu. Já sloužil v letech 1967-69 na tehdejší 23.rPS u 15. bPS a EZOH tam byl ještě všude. I když to již nebylo připojené na VN, působilo to opravdu dost překvapivě a pro mnohé zřejmě i odstrašujícím způsobem, zejména to velké bílé izolátory svítili do dálky a nikdo si při letmém pohledu nemohl být jistý, zda to náhodou není ještě pod proudem. Zajímavé bylo, že u 4. Znojemské bPS, se kterou jsme na levé straně sousedili prostřednictvím 1. rPS Slavonice, již v roce 1967 nebylo po EZOHu ani památky. Ti už tam tenkrát měli jen SIS , za ním KP, a to bylo všechno


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Zná někdo odpověď na tuto otázku? 02

Dobrý den,
jako fanda tohoto webu bych Vás pamětníky rád požádal o vysvětlení symbolu "žlutý půlkruh", vyskytujícího se na mapách PS (viz. obrázek výřez z mapy PS).

Dále bych se rád zeptal, zda původní EZOH hrál po vybudování ŽTZ ještě nějakou roli, nebo zda byl po vybudování ŽTZ zrušen.
Předem děkuji za Vaše odpovědi.
S pozdravem Václav Votruba
A2013-10-29 12:37:29 TG0