Gaz 69 versus UAZ 469
Jan | 27.11.2010 22:03 | id 22803
Gaz 69 se vyráběl v letech 1953 až 1972. Jednalo se o lehký teréní automobil s pohonem zadních, nebo všech 4 kol. Řadový ,
vodou chlazený čtyřválcový benzínový motor měl objem asi 2100 ccm, maximální výkon 55 HP , maximální rychlost 90 km/hod. V době svého vzniku se jednalo o velmi dobrý a kvalitní teréní vůz, který dost výrazně převyšoval i poválečnou modernizovanou verzi legendárního vozidla Jeep. V jednotkách ČSLA a PS byl zaváděn ve druhé polovině 50.let, kdy začal postupně nahrazovat tehdy používaný terénní vůz Škoda 1101(02) Tudor bojový. U jednotek PS byl Gaz 69 zaveden ve dvou verzích, a to verze Gaz 69M, která byla 8 místná a ve verzi Gaz 69A, který byl 5 místný, tzv. "štábní". Na rotách PS se toto vozidlo vyskytovalo téměř výlučně v 8 místné verzi. Obě verze se z hlediska použitého motoru, převodového ústrojí a podvozku vůbec nelišily. Gaz 69 měl 3 rychlostní stupně vpřed a jeden v zad + redukce prostřednictvím redukční převodovky. Gaz 69 byl na ovládání a údržbu velmi jednoduchý, ale naprosto spolehlivý. Není známo, že by výrobce u tohoto vozidla někdy použil tzv. vícepalivový motor, nebo že by bylo možné v něm použít pro jízdu různých směsí, tak ja tady někdo psal. Pokud by se tak stalo, došlo by ke zničení , přinejmenším k vážnému poškození motoru.
Gaz 69 byl vyráběn v Gorkého (Gorkovském ) automobilovém závodě v Moskově . Odtud název GAZ.
Vozidlo UAZ 469 je velmi známé a jen pro doplnění je třeba uvést, že se začalo vyrábět v roce 1972 v Uljanovském automobilovém závodě a v podobě jak jej známe se vyrábělo do roku 1985. I když základem byl GAZ 69 jedná se již o modernější vozidlo s vyšším výkonem motoru , jiným převodovým ústrojím a podvozkem. Motor má objem 2445 ccm, čtyřválcový, řadový kapalinou chlazený,výkon asi 75 HP, max.rychlost 100 km/hod. V základní verzi je vozidlo 4-5 místné, má již na vyšším stupni odrušenou elektrickou soustavu a stálé redukce na kolech. Další verze používané v ČSLA a PS jsou UAZ 469B, 469BI a 469BIE.