Re: Dotaz ke starším řidičům-pro Jezerák M.
Jan | 13.3.2011 18:51 | id 28426
Vozidlo, které máš na mysli je zřejmě prototyp čs. osobního teréního automobilu zn. Škoda 973, který byl v několika exemplářích použit i při natáčení muzikálu "Kdyby tisíc klarinetů " Díky tomuto filmu také dostalo přezdívku "Babeta". Vozidlo bylo vyvíjeno v 50.letech v tehdejších AZNP Mladá Boleslav a mělo zcela nahradit do té doby používaného "bojového Tudora". Spekulovalo se i o tom, že by mohlo být vyráběno i pro ostatní armády tzv. "východního bloku", včetně SSSR. Jednalo se skutečně o velmi dobrý teréní vůz ve své třídě a díky nezávislému zavěšení kol 4x4 a krátkému rozvoru, měl i vysokou průchodnost terénem. Na svou dobu měl i nebývale ekonomický provoz, průměrně spotřeba benzínu byla asi 11 l /100 km. Nutno však poznamenat, že "Babeta" neprošla jen díky ruské vojenské doktríně, ale objektivně posuzováno, na GAZ 69 nestačila. Ten "Babetu" překonával v řadě ukazatelů (nikoli ekonomických- to se tenkrát moc neřešilo), zejména však robustností a odolností své konstrukce a možnostmi pro předpokládané použití v bojových podmínkách. Nemá ale cenu tady vypisovat přednosti a nedostatky obou vozidel. "Babeta" byla velmi povedené vozidlo i co do svého vzhledu, vypadá velmi "akčně" a moderně i dneska. Požívala benzínový, vodou chlazený motor o obasu asi 1500 ccm, výkon cca 38 kW, průměrná spotřena 11-12 l/100 km a měla samonosnou karoserii (toto řešení podvozku se dnes u teréních vozidel používá vyjímečně-malá tuhost - sklon k většímu křížení karoserie).
Společnost TATRA Kopřivnice ve stejné době rovněž vyvíjela svůj osobní teréní automobil pod označením T 803/804 s tradičním "tatrováckým" podvozkem. Byl to velmi robustní vůz s benzínovým motorem o obsahu asi 2500 ccm. Ten však měl pro svou velkou hmotnost a další konstrukční problémy šance ještě menší. Že by toto vozidlo bylo vyvíjeno s naftovým, vzduchem chlazeným motorem, mi není nic známo. Zkušenosti s tímto prototypem a jeho prvky, byly pak využity u lehk.nákladního vozidla T 805 (Kvíčala, Kačena)