TO Hadačka
Co bylo pracoviště č.2 KIPS.
Zkratka KIPS - (kontrolní a měřící pojízdná stanice) určená pro provádění kontrol palubního zařízení raket V-755 (20DP a 20DSU). Kontrola parametrů bloku radiového řízení a sledování (FR-15M), autopilota (AP-755) , radiozapalovače (5E11) a vzduchových zařízení. Obsluhu tvořili tři vojáci z povolání a tři vojáci základní služby, dále obsluha vzduchového vozu popřípadě pro demontáž jednoho křídla obsluha od roty kompletace. Na každý palebný oddíl jsme vyjeli cca 4x za rok, někdy i častěji. Dále jsme se každý rok účastnili ostrých bojových střeleb v Ašuluku. Takže jsme byli neustále na cestách.
Při provádění kontrol raket jsme strávili na plro pět dní. Prověrky se prováděly zásadně v noci z důvodu utajení. Na plro nám řidiči od palebné baterie přiváželi rakety na přepravnících do úkrytu (TZM) kde obsluha připojila řadu kabelů a vzduchových hadic , provedla opatření proti nechtěnému startu rakety. Obsluha v kabině KIPS provedla napájení rakety ze zdrojů v kabině a provedla měření parametrů a jejich zápis do příslušné dokumentace.
Nejhorší bylo provádět prověrky v zimě , zvláště na 1.plro Hora Sv. Šebestiána (Šebík). Doufám že tento krátký popis co to byl KIPS alespoň trochu ukazuje na práci obsluh z TO Hadačka.
TO Hadačka
TO 185.plrb (od 1969 plrp) Kralovice - Hadačka VÚ 8192 vznikl 1.9.1962 zrušen 31.10.1992.
TO byl tvořen obj. "B"- ubytování voj. ZS, autopark, kotelna s kuchyní , strážnice a dozorčí autoparku..
Obj."C" - bojová část
Pracoviště č.1- sklad druhých stupňů a stabilizátorů raket V-755 (20-DP 20-DSU).
Pracoviště č.2 - KIPS - provádění kontrol el. a vzduchových zařízení rakety.
Pracoviště č.3 - plnění vzduchem.
Pracoviště č.4 - kompletace a laborace rakety (připojení prachového motoru - 1.stupeň, osazení
stabilizátorů a křídel, osazení bojové nálože včetně detonátorů a naložení na přepravník PR-11B.
Pracoviště č.5 - plnění palivem.
Pracoviště č.6 - doplnění stlačeným vzduchem.
Pracoviště č.17 - plnění okysličovadlem.
Pracoviště č. 8 - sklad prachových motorů.
Pracoviště č. 9 - sklad bojových náloží.
Pracoviště č. 10 - sklad pyrotechniky.
Dále byly v obj. "C" dílny KRAS kde prováděly opravy příslušníci TOP (technické opravny pluku).
V případě potřeby byly rakety kompletovány a odesílány na palebné oddíly. Rakety, které byly na
odpalovacích rampách delší dobu , byly stahovány na TO a po neutralizaci nádrží paliva a
okysličovadla byly odesílány v rozebraném stavu na střelnici Ašuluk v SSSR. Zde byly opět zkompletovány a použity ke střelbám na vzdušné cíle. Střeleb se zůčastnily vybrané obsluhy plro a příslušníci z TO.
Re: TO Hadačka
Na základě upozornění M. Ponrtem ještě doplňuji pracoviště č. 12- odkladiště neopravitelných nebo havarovaných raket. P 12 bylo před zadním výjezdem z obj. "C", který se používal při poplachu pro výjezd příslušné techniky. Za celou dobu mého působení na TO v letech 1968-1973 nepamatuji že by toto pracoviště bylo použito. Budu rád za případné doplnění nebo reakce na tyto komentáře.
Re: TO Hadačka
Rudolf Ondreejka |
11.7.2024 22:05 |
id 179220 |
nahlásit
Jirko vďaka za popis pracovíšť a činnosti TO Hadačka. Tie info sú pre mňa ako operátora a VD RL P12 v r. 1971-73 v Přeštísích nepoznané, iba som vás vídal u nás na oddieli pri revíziach a čiastočne o vašej práci počul od palebňákov (kobyl :-D) Myslím že raz som u vás na TO v Hadačke bol, myslím ako veliteľ vozu, ale ten dôvod už si nespomínam. Veľa zdravia prajem.
Rudo.
Re: Re: TO Hadačka
Rudolf Ondrejka |
11.7.2024 22:07 |
id 179221 |
nahlásit
Tie dve "e" v mene sú preklep, nie je možná oprava
Re: Re: Re: TO Hadačka
Rudo to máš jedno všichni víme o koho jde.
Zdravím Šťastný J.
Re: TO Hadačka
Na Hadačce jsem sloužil v letech 75-77 jako skladník pyrotechniky na pracovištích 8, 9, 10. V desítce se skladovali tzv. védéemky, VDM. Už nevím co ta zkratka znamená. Co si ještě mastně pamatuji, odpálením měly nějakou fci při odhození 1. stupně a zapálení st. 2.
Re: Re: TO Hadačka
samozřejmě, že védéemky se skladovalY :D
Re: Re: Re: TO Hadačka
VDM byly (asi) detonátory pro bojovou nálož. Byly dva - přední a zadní (co vím pro raketu 20-DP a 20-DSU). Pro raketu 5Ja23 byl zřejmě 1ks. tyčový.
Jinak 1. st. byl odstartován pyro patronami (PP-8) 2 ks. které šlehly na cca 2kg. zažehovač a ten zapálil obsah PRM (prachový reaktivní motor). Pyro patrony byly připojeny přes spoj OŠ-6 na 2. stupni rakety.
K odpojení 1. st. došlo cca. po 4,5 sec. když došlo k přepálení hořčíkových pásků a tím k uvolnění zámků a kormidel a to funkcí KRM (kapalinový reaktivní motor).