« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (3)
(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto z celkových 10
Autor: | Pořízeno: | Foto: 2 fotky
Autor: internet nebo reprofoto | Pořízeno: | Foto: 8 fotek
GPS: 48°52'50.100"N, 13°45'5.284"E
Zaniklá 10. rPS Cazov (2. prPS Kunžvart, 10. bPS Volary).
Hisorie této roty je velice zvláštní a panují okolo ní různé dohady a spekulace. V každém případě je její minulost těsně spjatá s Českými Žleby, kde 15.8.1948 vzniká 2. pohraniční četa SNB Č. Žleby (1. Pohraniční rota SNB Horní Vltavice - útvar SNB 7675, SNB útvar 8175 Písek). Ten sídlí v centru obce v budově bývalého hostince (hotelu) s č. p. 94 - "Gasthaus zum Dreisesselberg".
Doba v tomto období byla velice překotná a tak útvar od dubna 1949 již nese název 2. četa PS - PS útvar Č. Žleby (1. rota PS - PS útvar 5182 H. Vltavice, PS útvar 8296 Písek).
20.11.1949 vzniká PS útvar 8296 Sušice (Písek zaniká)
12.10.1950 se pak PS útvar Sušice začne dělit na dvě brigády PS - 4. sušická a 5. volarská. Tolik ze základní historie před zaujetím sestavy...
1.1.1951 se tak nová sestava rot PS dotkla i Č. Žlebů, mimo jiné i to, že bPS Volary dostaly číslo 10 (19.3.1951). No a tímto se dostáváme přímo k rotě Cazov.
Ta vznikla 1.1.1951 a byla dislokována do prostor vysídlené obce Horní Cazov. Kolem její lokalizace a podoby panují nejasnosti, ale dle všech indicií se nacházela u bývalého statku v SZ části obce a měla tři objekty. Dva dřevěné baráky (jakési "chaty", které si vojáci postavili postupně sami) a později dostavěnou
kamennou budovu stájí. Dřevěné budovy byly propojeny chodníky a v jejich okolí došlo i na zkrášlující úpravy - obrazce z kamenů (hvězdu a dva znaky) a v čele každé budovy pak stožár na vlajky, v polovině roku dokonce i na samotnou elektrifikaci...
Úplně přesné datum zprovoznění roty je 28.12.1950 večer, kdy již první dřevěný objekt čerstvě stál a jednotka tak hromadně opustila bývalý hostinec v Č. Žlebech.
Důvod výstavby této roty bude tak asi souviset s převaděčským kanálem Hasilů, kteří právě tudy chodili. Jednotka ve Žlebech by to měla k zákroku a k hlídání této části SH daleko a tudíž ztrácela na efektivnosti. Navíc poloha roty ve stráni nad cestou, předurčovala k dobrému rozhledu po jejím úseku, nehledě na to, že již v této době docházelo k likvidaci usedlostí v H. Cazově. Vše kvůli přehlednosti terénu.
Rota byla zrušena, nebo spíš opuštěna, již po pár měsících. Oficiálně k 1.10.1951, ale pohraničníci odtud odešli až 20.10. a přesunuli se do prázdného a zřejmě i lehce zdevastovaného objektu po zrušené FS (bývalá celnice) v Č. Žlebech.
Tímto se začala psát historie roty PS České Žleby...
Zrušení roty pak bude mít taktéž jednoduché důvody... s nárůstek kvality ochrany SH a počtů příslušníků PS se stala rota nevyhovující, z území sousedního státu na ni byla skvělá viditelnost (perfektní přehled o veškeré její činnosti) - Horní Cazov je orientován svahem k území SRN. Navíc ještě po smrti Bohumila Hasila 14.9.1950 (který byl zastřelen jen kousek od místa, kde za pár měsíců rota vyrostla), jeho bratr Josef s převaděčstvím skončil (jeho výskyt nebyl zaznamenán), takže kanál nebyl provozován a tento úsek nebyl již tak náročný na ostrahu.
Další důvody ke zrušení - zběhnutí několika pohraničníků, nejsou nijak potvrzeny... Je však velice zajímavé, že při pročítání kroniky, nikde dříve nepadla zmínka, nebo náznak, byť jen o měsíc, o přestěhování roty do Žlebů. Rozhodnutí muselo tedy přijít ze dne na den.
Nějaká souvislost tam asi bude kolem toho data zrušení a opuštění Cazova. Bývalý objekt FS - stará rota Žleby, byla zřejmě dost zanedbaná a těch 20 dnů trvalo, než ji dali do provozuschopného stavu.