« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (394)
(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (xxxx) z celkových 340
Autor: xxxx | Pořízeno: xxxx | Foto: 2 fotky
Autor: T.Parkan | Pořízeno: 7.2008 | Foto: 37 fotek
Autor: T.Parkan | Pořízeno: 8.2008 | Foto: 2 fotky
Autor: J.Al-Lami | Pořízeno: 8.2009 | Foto: 48 fotek
Autor: L.Novák | Pořízeno: 2011 | Foto: 14 fotek
Autor: L.Novák | Pořízeno: | Foto: 4 fotky
Autor: P.Šmíd | Pořízeno: 2013 | Foto: 15 fotek
Autor: L.Novák | Pořízeno: 2014 | Foto: 26 fotek
Autor: D.Semanský | Pořízeno: 2017 | Foto: 20 fotek
Autor: L.Tauš | Pořízeno: 2019 | Foto: 80 fotek
Autor: J.Al-Lami | Pořízeno: 2011 | Foto: 37 fotek
Autor: J.Al-Lami | Pořízeno: 2016 | Foto: 55 fotek
Okres: Český Krumlov
GPS: 48°40'44.126"N, 14°2'37.26"E
15. rota 3. praporu 7. brigády Pohraniční stráže u zaniklé obce Kyselov.
Rota Kyselov se nacházela v budově bývalé prvorepublikové celnice, která byla postavena v roce 1934 (kolaudace proběhla 25. zář a postavila jí firma stavitele Augustína Křížka z Vodňan). Tehdy stála na hlavní silnici, která vedla z Dolní Vltavice ke státní hranici.
Již v roce 1947 byla v budově umístěna stanice SNB, v roce 1948 zde byla 1. pohraniční četa SNB, která byla pod správou 5. pohraniční roty SNB Horní Planá a vše patřilo pod 1. pohraniční prapor SNB České Budějovice.
Od roku 1951, kdy došlo ke vzniku Pohraniční stráže, vznikla nejprve 1. rota PS Dolní Vltavice, patřící pod 1. prapor Vyšší Brod (15. pohraniční oddíl MNB Č. Budějovice), která se během roku 1952 přestěhovala do Kyselova. Od července 1955 patřila rota pod 10. bPS Volary. Po zrušení 10. bPS Volary r. 1962, patřila 1. rPS Kyselov pod 1. prapor Lipno a spolu s dalšími jednotkami tvořila 15. bPS České Budějovice .
Od listopadu 1978 byla rota předána pod 7. bPS Sušice a patřila pod 3. prPS Lipno a měla číslo 15. Tehdy měla rota přibližně 68 pohraničníků a střežila jeden z nejdelších úseků sušické brigády - prostor sahal od Schwarzenberského kanálu až po Kozí potok, což bylo 18 954 metrů.
Od areálu roty to bylo k hranici pouhých 70 metrů. K rotě Kyselov patřilo také kotviště motorových člunu, které PS používala ke střežení hraničního pásma na Lipenské přehradě. Poblíž se nachází novodobý přívoz, poblíž kterého měla vzniknout (po pravé straně ve směru od přívozu) nová rPS Kyselov. Z tohoto důvodu zde začaly výkopové a základové práce. Vlivem revolučních změn však byly veškeré práce na nové rotě ukončeny.
Zděné garáže u zátoky sloužily pro uskladnění člunů, na odstavné ploše před garážemi stávaly dva poplachové UAZy, byla zde strážní věž s nepřetržitou hlídkou, která střežila přístaviště a vodní hladinu. Jeden člun brázdil ve vlnách nádrže (dle možnosti a limitům PHM jezdil jen od rozednění do setmění), druhý člun byl připravený k rychlému zásahu na rozkaz operačního důstojníka.
Posádka člunu byla dvoučlenná - obsluha člunu a pohraničník střelec se samopalem. Na břehu přehrady pak byl v maringotce jeden radar. Na rotě byly celkem 4 čluny, opravy člunů dělaly dílny MV z Orlíku. V zimě se jeden člun vytahoval z vody dříve a po technické prohlídce se ukládal do garáže, druhý stále jezdil po hladině Lipna dokud hladina nezamrzla, poté se také vytáhl a byl uložen do garáže.