Objekty PS

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (9)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (Hranice bez opony) z celkových 15

Foto 1
Vybrané momentky z pořadu Hranice bez opony (1990), které se týkají "Železných schodů"...
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11

Autor: Hranice bez opony | Pořízeno: 1990 | Foto: 11 fotek

Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15

Autor: F.Šmákal | Pořízeno: 1995 | Foto: 4 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
vzpomínám stále
ježek miloslav | email | 27.2.2023 21:53 | id 171090 | nahlásit
Devět Mlýnů rok 1996--68 F Caha Kešner Kodaj Vančo Jeřábek Turjan kapitan Oliva.mj Liška už si těško vzpomínám listováním v albu bych si vzpoměl Bude-li to někdo číst může se ozvat je to už doba ale co kdyby čtecí zdraví M Ježek Dušejov 58 PSC 58805
železné schody
jirka | email | 24.3.2014 14:59 | id 72595 | nahlásit
Nádherné fotky, hlavně ta dobová. Byl jsem tam na kole asi tak před pěti lety, ale schody už tam nebyly. A dolů jsem se bál a taky co pak s kolem. Místo to je úžasné.
Železné schody - úsek roty Devět Mlýnů.
Jarda H. | email | 24.3.2014 13:33 | id 72590 | nahlásit
Ahoj ze severní Moravy všem, kteří na "mlýnech" prožili vojnu a ve zdraví se vrátili domů. Bylo to krásné a romantické údolí nad Dyjí se Šobesem a ve skále vyjetými kolejemi kočárových kol na trase Znojmo - Vídeň. Já tam končil v r. 1961 na původní rotě (býv. hotelu Gruber) s bazénem a bývalým tanečním sálem, tehdy tělocvičnou. Ty železné schody byly v té době dřevěné na obou březích a lávka tam také nebyla. Je dobré, že se tady ty fotky objevily. Příroda je nezničitelná a zakrátko vše uzavře les - je vidět, že tomu pomáhá i lidská ruka. Pokud by se někdo z ročníku 1959 - 61 ještě někde dožíval, napište na jardahavrlant@seznam.cz. Snad si něco vybavíme. Pevné zbytky zdraví přeje JH.
 
Re: Železné schody - úsek roty Devět Mlýnů.
Jarda H. | email | 1.4.2015 17:23 | id 88471 | nahlásit
Tak na těch schodech, tehdy ještě dřevěných, jsem si v r. 1961 jako ženista 7. rPS DM (4. bPS ZN) též užil své. Ale musím přiznat, že mi ty pravidelné "procházky" v tenkrát nijak nepřišly jako extrémní. Tolik k novým fotkám s těmi ženisty - údržbáři. Asi z té doby 1959 - 1961 už asi málokdo bude reagovat. Zdravím Karla Labudu a Milana Samka z této roty o nichž vím, že ještě pobíhají po naši matičce zemi. Pevné zbytky zdraví všem dříve narozeným klukům z PS od Jardy Havrlanta.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Železné schody - úsek roty Devět Mlýnů

Okres: Znojmo

GPS: 48°49'27.178"N, 15°58'1.742"E

Najít na mapě

Jižní Morava je svojí státní hranicí (z pohledu na zbytek republiky) svým terénem atypická, dalo by se napsat až vyjímečná. Signální stěna od řeky Moravy zde procházela rovinatým terénem a jen mírně zvlněnou krajinou. Úseky 4. bPS Znojmo byly tedy z drtivé většiny rovné jak pravítko a velice přehledné.
Tento ráz krajiny se jako mávnutím kouzelného proutku náhle změní u obce Hnanice, kde hraniční řeka Dyje vyhloubila hluboký kaňon a který tedy musela překonat i SiS. Zde končí i moravská nížina zvedající se o nějakých 150 metrů výše do Jevišovické pahorkatiny. Tento předěl (a hlavně Dyje) dal vzniknout později i NP Podyjí, který právě díky hraničnímu pásmu je u nás doslova jedinečný.

Pojďme se ale z romantiky vrátit k poměrně tvrdé realitě a to k oné hraně mezi nížinou a pahorkatinou... To místo se jmenuje Železné schody a nacházelo se v samém počátku úseku roty Devět Mlýnů (na styku s rPS Podmolí). SiS zde začala klesat z nadmořské výšky 375 metrů na 260 metrů. To vše v úseku dlouhém 350 metrů, z toho zhruba délka 160 metrů překonává výšku 75 metrů. Vozidla se sem samozřejmě dostat nemohla, takže celý úsek byl pouze pro pěší. 

Tyto schody, potažmo i úsek, zde byly vybudovány někdy kolem roku 1962 a definitivně zanikly v polovině 90. let. V současnosti je úsek již značně zarostlý, ale při dostatečném průzkumu lze stále najít betonový podklad, na kterém byly schody umístěny. Stále se zde povaluje i dost pozůstatků po signálce (kůly, izolátory, dráty), takže ideální místo pro bádání.
Na vrcholu schodů, na bývalém styku rot je vybudována vyhlídka i se stejným názvem.

Takových strmých úseků, kam se vozidlo nedostalo, samozřejmě muselo být po celé délce hranic několik. Napadají mě třeba nedaleké Staré Hamry v úseku roty Hájenka, dále pak lokalita Bílý kříž (Grázlova vyhlídka) v úseku rPS Uherčice (později Vratěnín) - to byl ale ještě EZOH a dále na západ samozřejmě Šumava - Černá hora, Plešné jezero a dále na sever lokality Českého Švýcarska...         

První fotky na této stránce pocházejí z dokumentu Hranice bez opony, který můžete zhlédnout ZDE.

A2014-03-24 12:13:51 U2020-05-27 14:42:25 TG93