Skláře - situační plánky roty z 50.-60. let
Okres: Tachov
Situační plánky zaniklé roty PS Skláře z 50tých a 60tých let a tím i souvisejících materiálů, které předcházely postupnému převzetí této pohraniční roty ČSLA.
Text: Václav Ilčík
Foto: J. Pavlas a V. Ilčík
V případě UBA se jednalo o unifikované dřevěné baráky. Jednotlivé díly, ze kterých se takové objekty skládaly, byly předem vyrobené a projektované vzhledem ke snadné rozložitelnosti a manipulovatelnosti. Na určeném místě se zarovnal terén a vybudovaly se základy. Nic dalšího nebylo potřeba. Stavba mohla být smontována i rozložena během poměrně krátké doby, proto byly v době začátků (1950-51) tou základní metodou ubytování. TUBA byla jejich modernizace, spočívající v obezdění a většinou i spojování dvou budov do jedné, se spojovací chodbou ve tvaru písmene "H". Byly stavěny od počátku roku 1960, místy ještě v první polovině 70. let. Další důkladní modernizace přišla od poloviny 80. let, některé pozdě opravované PS roty již nové budovy po listopadu 1989 ani neužily - viz příklad roty pod stanovištěm Čerchov. V případě roty Skláře však vznikl problém, protože nové rozložení budov A a B u nové TUBY nekopírovalo umístění starých UBA baráků - viz obrázek.
Typový projekt budovy Pohraniční stráže M7 TUBA tvořila variabilní skladba 3 částí A, B, C. V tomto případě byla budova situována hlavním průčelím na západ, v úhlu 50° k hlavní příjezdové silnici a také s ohledem na terén a stávající objekty. Ložnice jsou na slunečnou stranu, kuchyně na sever. Architektura je "jednoduchá, účelová a harmonická". V části A měly být kanceláře, sklady, místnost pro PVS, televize, jídelna, kuchyň se skladem, škrabárna brambor, WC a umývárna, předsíň a schody do sklepa, kde byl též hospodářský vstup. V budově B byly ložnice, šatna, sušárna oděvů, WC a umývárna. V části C byl hlavní vchod se zádveřím, spojovací chodba do částí A, sklad lyží, nářadí, kabinet a hospodářský vstup na dvůr. V podsklepené části budovy A (pod kuchyní) byly sklepy na brambory, zeleninu, palivo, sklad a vstupy na dvůr. V části B byla v suterénu větší garáž pro 1 auto a 3-4 motocykly a dva sklepy na palivo. Hospodářská část kuchyně byla oddělena od celého provozu a spojení s ní bylo pouze vydávacími okýnky v jídelně. Při stavbě se šetřilo, kde se jen dalo, například spojovací chodba C byla postavena z dřevěných panelů a demolice staré ubikace, zastřešení TUBY bylo také provedeno stropními panely z demolice, stejně tak okna pro C. Využitý byl i už hotový místní gravitační vodovod, teplá voda na umývárně připravovaná velkými průtokovými lázeňskými kamny KS. Instalace elektrického proudu pro celou rotu byla spočtena na 14.43 kW (11.8kW světla a zásuvky, 2.63 kW pro motory).
V odůvodnění výstavby se přímo uvádí, že výstavbu bytových jednotek je nutné provést vzhledem k nedostatku bytů pro ženaté příslušníky z povolání. Dosavadní stav ubytování je nedostatečný, ženatí příslušníci jsou nuceni bydlet buď v nedostačujících bytech anebo odloučeni od svých rodin. Jejich přítomnost na jednotce "...jest odůvodněná důležitostí svěřeného úkolu ochrany státní hranice".
A2013-03-27 13:29:25 TG177