Dobové foto

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (17)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
31 foto (J.Malý) z celkových 39

Foto 31
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24 Foto 25 Foto 26

Autor: J.Malý | Pořízeno: | Foto: 26 fotek

Foto 27 Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35 Foto 36 Foto 37 Foto 38 Foto 39

Autor: J.Malý | Pořízeno: 1 | Foto: 13 fotek



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Foto 37
Hrošík | 14.10.2014 11:38 | id 80034 | nahlásit
Jedná se nabeton o britský Saunders - Roe CLOUD z roku 1930, kterým aerolinky zajišťovaly linku do Jugoslávie.
Trup tohoto letadla sloužil za totality jako hausbot na Vltavě
Foto 35
Hrošík | 14.10.2014 11:15 | id 80031 | nahlásit
Že by to byl Junkers F 13 ?
W 34 vypadala větší a měla hvězdicový motor.
Foto 30
Hrošík | 14.10.2014 11:03 | id 80030 | nahlásit
Avia BH, ale která ? Hodně podobná pětce. A možná už khaki - stříbrná. Specialisté - ozvěte se.
Foto 33
Hrošík | 14.10.2014 10:58 | id 80029 | nahlásit
Avia F-IX (Fokker F-IX) od 5. bombardovacího pluku v Brně. Stroj o rozpětí 27,14 m, délce 19,3 m a prázdné hmotnosti 5450 kg unesl 1500 kg bomb. Poháněny třemi motory walter Jupiter o 450 koních dosahovaly max. rychlosti 210 km/h, stoupavosti pouhých 2,5 m/s a dostoupaly do 5 000 metrů. Osádka pětičlenná. Sloužily až do okupace zbytku Čech a Moravy Wehrmachtem 15. 3. 1939. (zdroj: www.svazletcu.cz)
Foto 39
Hrošík | email | 14.10.2014 10:49 | id 80028 | nahlásit
Avia F-IX (Fokker F-IX) od 5. bombardovacího pluku v Brně. Stroj o rozpětí 27,14 m, délce 19,3 m a prázdné hmotnosti 5450 kg unesl 1500 kg bomb. Poháněny třemi motory walter Jupiter o 450 koních dosahovaly max. rychlosti 210 km/h, stoupavosti pouhých 2,5 m/s a dostoupaly do 5 000 metrů. Osádka pětičlenná. Sloužily až do okupace zbytku Čech a Moravy Wehrmachtem 15. 3. 1939. (zdroj: www.svazletcu.cz)
Typy letadel
Hrošík | email | 14.10.2014 10:39 | id 80027 | nahlásit
Na fotografii č. 27 by měla být stihací Avia Ba 33 z roku 1929. Stojí asi na kbelském letišti.
Na fotografii č.28 by měla být Avia BH 10 z roku 1924.
Fotka let. havárie - link
Kučera Milan | email | 18.7.2013 16:39 | id 62806 | nahlásit
Odkaz pre Jirku Malého
Bohumil Jančár | email | 25.6.2013 10:19 | id 62170 | nahlásit
Existuje veľká pravdepodobnosť, že sa naši otcovia stretli v škole v Prostejove.
Taktiež absolvoval pilotnú školu, lirtal ako pilot, učil na škole...
link na fotky: https://plus.google.com/photos/116518737615500613214/albums/5672984306 658814625?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#photos/116518 737615500613214/albums/5672984306658814625
jasně, jarmax,
jisa | email | 24.6.2013 18:13 | id 62136 | nahlásit
je to TB 3, zařazen do služby 1932, vyřazen 1945.
 
Re: jasně, jarmax, TB 3-pro Jermax
Jan | 24.6.2013 19:12 | id 62143 | nahlásit
Je to skutečně těžký bombardér TB 3, jehož počátky vývoje spadají až do 20.let, kdy nesl také značení ANT 6 a některými našimi "historiky" je autorství z toho důvodu připisováno konstrukční kanceláři Antonov, což však není pravda a je to skutečně Tupolev i když na jeho vývoji (konstrukce křídel) též spolupracoval také V.M.Petljakov (tebou uváděný Pe-2). Zde uvedený snímek TB 3 byl pořízen v srpnu 1934 na letišti v Praze-Kbelích, kde přistály celkem 3 stroje u příležitosti návštěvy delegace sovětského letectva. Letouny zde provedly mezipřistání při návratu z Paříže. Šlo o neozbrojené letouny a za povšimnutí stojí jejich civilní imatrikulace /viz. stroj v pozadí/. V místě kde stojí na horní straně případě prvního stroje ten člověk, tam bylo za normálních okolností otevřené střeliště pro velkorážné kulometné dvojče.
Je sice pravda, že v roce 1941 již byly tyto stroje beznadějně zastaralé, avšak celou válku sloužily jako tzv.noční bombardéry (prováděly nálety jen v noci) a díky své velké nosnoti a dlouhému doletu jako transpostní a výsadkové letouny.
Letoun na snímku č. 12 se mi dopsud nepodařilo identifikovat i když vzdáleně připomíná nějakou upravenou verzi Aero A10, ale to je málo pravděpodobné.
Zdravím.
 
Re: jasně, jarmax,
jarmax | 25.6.2013 07:40 | id 62169 | nahlásit
V roce 1936 byly v SSSR velké manévry za účasti řady vojenských pozorovatelů.Mimo jiné byl předveden vzdušný para-výsadek právě z bombardérů TB-3....byl to dosud největší výsadek parašutistů ve vojenské historii a udělal velký dojem na německého generála Kurta Studenta,ten velel německému pokusu o obsazení ostrova Kréty ze vzduchu.Je známo,že i Heinz Guderian studoval na tankové škole v Kazani ve 30.letech,kdy Němci budovali armádu....Ještě bych zmínil symbolické bombardování Berlína v létě 1941,kdy několik strojů Pe-8 uskutečnilo nálet na hlavní město Německa a beze ztrát se vrátilo zpět......
 
Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
Jan | 25.6.2013 12:08 | id 62174 | nahlásit
Petljakov Pe 8 byl již skutečně moderním dálkovým bobardovacím letounem, který nesl srvonání s takovými stroji jako B 17, B-24 Liberator a Avro Lancaster. Těchto strojů však bylo v Rusku zoufale málo, nebyla vypracovaná žádná strategie ani taktika jejich nasazení a o nějakém hromadném použití ,jako v případě amerického a britského letectva se nedá mluvit. Tebou zmiňovaný nálet na Berlín byl uskutečněn v srpnu 1941, kdy se jej zúčastnilo celkem 8 strojů. Z těchto 8 letounů se nakonec vrátily pouze 3, přičemž jeden stroj musel nouzově přistát pro poruchu motorů při letu nacíl, 2 byly sestřelny německou protivzdušnou obranou nad Berlínem, další 2 pak byly sestřeleny při letu zpět, z toho jeden sestřili finové a poslední byl sestřelen vlastní protivzdušnou obranou Baltického loďstva. Nicméně je nutno uznat, že ti chlapi měly opravdu "koule", neboť nálet byl uskutečněn bez jakékoli zkušenosti a podpory stihacího letectva. Když se to porovná s americkými a britskými ztrátami v průběhu hromadných náletú na Německo, tak to zase není tak hrozné. Pe-8 ale byly úspěšně nasazovány v dalším průběhu války, zejména se proslavily nálety na východopruský Kënigsberg (Kalinigrad), železniční uzel u Mogileova a hlavně pak v průběhu kurské operace, kdy Němcům zničili hlavní zásobovací ozel ve městě Orel, kdy svržením jedné bomby FAB 5000 (o váze 5 tun) zcela zničili tamní nádraží a Němcům se již nepodařilo jej obnovit.
Zdravím.
 
Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
jarmax | 25.6.2013 13:30 | id 62177 | nahlásit
To,že je tak zmasakrovali jsem ani nevěděl,oni se nad ten Berlín dostali v noci,nad ránem celkem v poklidu....ten nálet byl více méně zoufalý čin,jako jakési gesto odplaty...ty "petky" letěly nejkratší cestou někde od Baltu,ale jak píšeš ti piloti byli opravdu "kanóni"....bylo jich málo,Stalinovo oblíbené letadlo bylo IL-2-"šturmovik"...oni potřebovali útočit na tankové kolony....v závěru války ještě měli vylepšené IL-10...ale dostali od amíků v rámci pomoci i Bostony -B 24 nebo 25...napiš ještě něco jak Rusové bombardovali Helsinky,jakým typem letadla......zdravím J.
 
Re: Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
Jan | 25.6.2013 16:24 | id 62181 | nahlásit
Máš pravdu v tom, že Stalin upřednostňoval, zejména v závěru války tzv. frontové bitevní a bomabrdovací letectvo, představované zjména bitevníky IL 2, IL 4 a IL 10 a středním bombardérem Pe 2. Tyto leteouny byly noční můrou zejména pro německá tanková uskupení, což byl jejich hlavní cíl. Zejména bitevníky IL se u Němců těšily " značné oblibě" a dali jim přezdívku "černá smrt", nebo "létající pěšák. Bombardování Helsink proběhlo na přelomu let 1939 a 1940 v tzv. zimní válce, kdy nosnými letouny byly zejména Tupolev SB a Iljušin DB 3 a v omezené míře i TB 3, to vše za doprovodu asi dvou typů stihaček Polikarpov. Ruské letecvo zde mělo značnou převahu a způsobilo značné ztráty hlavně civilnímu obytelstvu.
Další bomardování Helsink začalo v roce 1944, kdy chtěl Stalin donutit Finsko ke kapitulaci a uzavření separátního míru, nezávisle na německém spojenci. Tohoto bombardování se již zúčastnila velká směsice bombardérů různých typů, včetně Pe 8 a B-25 Mitchel a upravených dopravních Lisunovů Li 2 (licenční DC 3) a tehdy nově zaváděných středních bombardérů Tupolev Tu-2.Tento letoun je někdy zaměňován za Pe-2 (jsou si tvarově podobné), ale Tu 2 byl daleko modernější a mohl bomardovat jak v klasickém, tak i ve střemhlavém režimu (byl univerzálnější a u pilotů byl značně oblíben). Avšak s ohledem na skutečnost, že bomardovací letectvo bylo kvůli operacím na Ukrajině a v Bělorusku neustále odvoláváno, nemělo toto bombardování na Finy v podstatě žádný účinek. K porážce a kapitulaci Finska pak došlo až v důsledku pozemních operací RA.
Zdravím.
 
Re: Re: Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
jarmax | 25.6.2013 17:08 | id 62184 | nahlásit
Světová válka přinesla neskutečné množství příběhů a hrůz všeho druhu...osobně jsem znal jednoho spolupracovníka,který musel narukovat do wermachtu jako etnický příslušník chorvatské menšiny/jmenoval se Andrešič,dnes už zesnulý/.Vyprávěl mě zážitky z nasazení na vých.frontě...někde pod Moskvou jeli v "haklu" a sověti prováděli nálet na kolonu/asi těmi IL-2/,vyskákali do lesa,obrněný vůz dostal plný zásah...prožil 2 roky v zajetí.Další kolega vedle v podniku,jmenoval se Adolf Werner,moravský Rakušan,narukoval do Afrika-korps,neskutečné zážitky,trpěl chronickou rýmou ze zákopů,říkal ve dne 40 st. v noci 0....ten Chorvat nebyl v SS,byli to etničtí sedláci v okolí Mikulova,oba o tom mluvili neradi,bylo to ještě před převratem....
Zde již nelze dále reagovat
TB 3
jarmax | 24.6.2013 15:15 | id 62130 | nahlásit
Na snímku č.13 je patrně sovětský bombardér TB 3 z konstrukční kanceláře Tupolev...je to snímek asi z nějakého leteckého dne....na počátku 2.svět.války byl již zastaralý,používal se na para-výsadky a jako nákladní...poslední bojové nasazení bylo v sovětsko-japonském konfliktu u jezera Chalchin-gol....ve válce s Německem používalo SSSR bombardéry Petljakov PE-2,PE-8 a dříve SB-2....posledně jmenovaný typ měla ve výzbroji i ČR....
 
Re: TB 3
jarmax | 25.6.2013 17:21 | id 62185 | nahlásit
Trosky jednoho Lisunova LI-2 leží dodnes v nepřístupném terénu v Nízkých Tatrách...


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Škola leteckých spec. Prostějov r. 33-38

Fotografie z domácího archivu pana Rudolfa Malého. Jedná se o soubor předválečných fotografií z leteckého prostředí. Tento soubor fotek jsme pojmenovali jako Škola leteckých specialistů Prostějov r. 32-38. Fotografie budou průběžně doplňovány a řazeny podle témat. Fotografie zpracoval a zaslal syn pana Malého - Jiří Malý. Děkujeme Jirko.

... pro začátek jsem natáhl několik fotek z let 1932-33, tedy ze školy v Prostějově a vlastně tátových vojenských začátků. Postupně budu posílat fotky různých letadel z letišť v tehdejší ČSR jak je otec nafotil za pobytu na různých letištích. Otec hned po vyučení jemným mechanikem v Brně u firmy Vondrák (protože měl rád všechno kolem motorů a tehdy se rozvíjejícího letectva) nastoupil v 18 letech jako dobrovolník do Školy leteckých specialistů v Prostějově, kterou v roce 33 ukončil. Jako délesloužící četař byl u letectva až do roku 1938. V době když sloužil na letišti v Brně, byl z letiště v důsledku akutního zánětu slepého střeva odvezen do nemocnice, kde zjistili, že již prasklo a byl neprodleně operován. Po vyléčení mu nadřízení s ohledem na tehdejší vnitropolitickou situaci doporučili ať požádá ze zdravotních důvodů o propuštění z armády. Odešel tedy do civilu a nastoupil jako řidič tramvaje v Brně - což bylo zaměstnání s definitívou... Za několik měsíců poté pak došlo k obsazení zbytku republiky a rozpuštění armády. Po skončení války byl krátce povolán do armády, ale o jeho služby již nebyl zájem a tak se vrátil do DP města Brna...
A2013-06-24 14:01:03 U2013-11-29 15:22:31 TG375