Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Foto 37
Hrošík |
14.10.2014 11:38 |
id 80034 |
nahlásit
Jedná se nabeton o britský Saunders - Roe CLOUD z roku 1930, kterým aerolinky zajišťovaly linku do Jugoslávie.
Trup tohoto letadla sloužil za totality jako hausbot na Vltavě
Foto 35
Hrošík |
14.10.2014 11:15 |
id 80031 |
nahlásit
Že by to byl Junkers F 13 ?
W 34 vypadala větší a měla hvězdicový motor.
Foto 30
Hrošík |
14.10.2014 11:03 |
id 80030 |
nahlásit
Avia BH, ale která ? Hodně podobná pětce. A možná už khaki - stříbrná. Specialisté - ozvěte se.
Foto 33
Hrošík |
14.10.2014 10:58 |
id 80029 |
nahlásit
Avia F-IX (Fokker F-IX) od 5. bombardovacího pluku v Brně. Stroj o rozpětí 27,14 m, délce 19,3 m a prázdné hmotnosti 5450 kg unesl 1500 kg bomb. Poháněny třemi motory walter Jupiter o 450 koních dosahovaly max. rychlosti 210 km/h, stoupavosti pouhých 2,5 m/s a dostoupaly do 5 000 metrů. Osádka pětičlenná. Sloužily až do okupace zbytku Čech a Moravy Wehrmachtem 15. 3. 1939. (zdroj:
www.svazletcu.cz)
Foto 39
Avia F-IX (Fokker F-IX) od 5. bombardovacího pluku v Brně. Stroj o rozpětí 27,14 m, délce 19,3 m a prázdné hmotnosti 5450 kg unesl 1500 kg bomb. Poháněny třemi motory walter Jupiter o 450 koních dosahovaly max. rychlosti 210 km/h, stoupavosti pouhých 2,5 m/s a dostoupaly do 5 000 metrů. Osádka pětičlenná. Sloužily až do okupace zbytku Čech a Moravy Wehrmachtem 15. 3. 1939. (zdroj:
www.svazletcu.cz)
Typy letadel
Na fotografii č. 27 by měla být stihací Avia Ba 33 z roku 1929. Stojí asi na kbelském letišti.
Na fotografii č.28 by měla být Avia BH 10 z roku 1924.
Fotka let. havárie - link
Odkaz pre Jirku Malého
Existuje veľká pravdepodobnosť, že sa naši otcovia stretli v škole v Prostejove.
Taktiež absolvoval pilotnú školu, lirtal ako pilot, učil na škole...
link na fotky: https://plus.google.com/photos/116518737615500613214/albums/5672984306 658814625?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#photos/116518 737615500613214/albums/5672984306658814625
jasně, jarmax,
je to TB 3, zařazen do služby 1932, vyřazen 1945.
Re: jasně, jarmax, TB 3-pro Jermax
Jan |
24.6.2013 19:12 |
id 62143 |
nahlásit
Je to skutečně těžký bombardér TB 3, jehož počátky vývoje spadají až do 20.let, kdy nesl také značení ANT 6 a některými našimi "historiky" je autorství z toho důvodu připisováno konstrukční kanceláři Antonov, což však není pravda a je to skutečně Tupolev i když na jeho vývoji (konstrukce křídel) též spolupracoval také V.M.Petljakov (tebou uváděný Pe-2). Zde uvedený snímek TB 3 byl pořízen v srpnu 1934 na letišti v Praze-Kbelích, kde přistály celkem 3 stroje u příležitosti návštěvy delegace sovětského letectva. Letouny zde provedly mezipřistání při návratu z Paříže. Šlo o neozbrojené letouny a za povšimnutí stojí jejich civilní imatrikulace /viz. stroj v pozadí/. V místě kde stojí na horní straně případě prvního stroje ten člověk, tam bylo za normálních okolností otevřené střeliště pro velkorážné kulometné dvojče.
Je sice pravda, že v roce 1941 již byly tyto stroje beznadějně zastaralé, avšak celou válku sloužily jako tzv.noční bombardéry (prováděly nálety jen v noci) a díky své velké nosnoti a dlouhému doletu jako transpostní a výsadkové letouny.
Letoun na snímku č. 12 se mi dopsud nepodařilo identifikovat i když vzdáleně připomíná nějakou upravenou verzi Aero A10, ale to je málo pravděpodobné.
Zdravím.
Re: jasně, jarmax,
jarmax |
25.6.2013 07:40 |
id 62169 |
nahlásit
V roce 1936 byly v SSSR velké manévry za účasti řady vojenských pozorovatelů.Mimo jiné byl předveden vzdušný para-výsadek právě z bombardérů TB-3....byl to dosud největší výsadek parašutistů ve vojenské historii a udělal velký dojem na německého generála Kurta Studenta,ten velel německému pokusu o obsazení ostrova Kréty ze vzduchu.Je známo,že i Heinz Guderian studoval na tankové škole v Kazani ve 30.letech,kdy Němci budovali armádu....Ještě bych zmínil symbolické bombardování Berlína v létě 1941,kdy několik strojů Pe-8 uskutečnilo nálet na hlavní město Německa a beze ztrát se vrátilo zpět......
Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
Jan |
25.6.2013 12:08 |
id 62174 |
nahlásit
Petljakov Pe 8 byl již skutečně moderním dálkovým bobardovacím letounem, který nesl srvonání s takovými stroji jako B 17, B-24 Liberator a Avro Lancaster. Těchto strojů však bylo v Rusku zoufale málo, nebyla vypracovaná žádná strategie ani taktika jejich nasazení a o nějakém hromadném použití ,jako v případě amerického a britského letectva se nedá mluvit. Tebou zmiňovaný nálet na Berlín byl uskutečněn v srpnu 1941, kdy se jej zúčastnilo celkem 8 strojů. Z těchto 8 letounů se nakonec vrátily pouze 3, přičemž jeden stroj musel nouzově přistát pro poruchu motorů při letu nacíl, 2 byly sestřelny německou protivzdušnou obranou nad Berlínem, další 2 pak byly sestřeleny při letu zpět, z toho jeden sestřili finové a poslední byl sestřelen vlastní protivzdušnou obranou Baltického loďstva. Nicméně je nutno uznat, že ti chlapi měly opravdu "koule", neboť nálet byl uskutečněn bez jakékoli zkušenosti a podpory stihacího letectva. Když se to porovná s americkými a britskými ztrátami v průběhu hromadných náletú na Německo, tak to zase není tak hrozné. Pe-8 ale byly úspěšně nasazovány v dalším průběhu války, zejména se proslavily nálety na východopruský Kënigsberg (Kalinigrad), železniční uzel u Mogileova a hlavně pak v průběhu kurské operace, kdy Němcům zničili hlavní zásobovací ozel ve městě Orel, kdy svržením jedné bomby FAB 5000 (o váze 5 tun) zcela zničili tamní nádraží a Němcům se již nepodařilo jej obnovit.
Zdravím.
Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
jarmax |
25.6.2013 13:30 |
id 62177 |
nahlásit
To,že je tak zmasakrovali jsem ani nevěděl,oni se nad ten Berlín dostali v noci,nad ránem celkem v poklidu....ten nálet byl více méně zoufalý čin,jako jakési gesto odplaty...ty "petky" letěly nejkratší cestou někde od Baltu,ale jak píšeš ti piloti byli opravdu "kanóni"....bylo jich málo,Stalinovo oblíbené letadlo bylo IL-2-"šturmovik"...oni potřebovali útočit na tankové kolony....v závěru války ještě měli vylepšené IL-10...ale dostali od amíků v rámci pomoci i Bostony -B 24 nebo 25...napiš ještě něco jak Rusové bombardovali Helsinky,jakým typem letadla......zdravím J.
Re: Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
Jan |
25.6.2013 16:24 |
id 62181 |
nahlásit
Máš pravdu v tom, že Stalin upřednostňoval, zejména v závěru války tzv. frontové bitevní a bomabrdovací letectvo, představované zjména bitevníky IL 2, IL 4 a IL 10 a středním bombardérem Pe 2. Tyto leteouny byly noční můrou zejména pro německá tanková uskupení, což byl jejich hlavní cíl. Zejména bitevníky IL se u Němců těšily " značné oblibě" a dali jim přezdívku "černá smrt", nebo "létající pěšák. Bombardování Helsink proběhlo na přelomu let 1939 a 1940 v tzv. zimní válce, kdy nosnými letouny byly zejména Tupolev SB a Iljušin DB 3 a v omezené míře i TB 3, to vše za doprovodu asi dvou typů stihaček Polikarpov. Ruské letecvo zde mělo značnou převahu a způsobilo značné ztráty hlavně civilnímu obytelstvu.
Další bomardování Helsink začalo v roce 1944, kdy chtěl Stalin donutit Finsko ke kapitulaci a uzavření separátního míru, nezávisle na německém spojenci. Tohoto bombardování se již zúčastnila velká směsice bombardérů různých typů, včetně Pe 8 a B-25 Mitchel a upravených dopravních Lisunovů Li 2 (licenční DC 3) a tehdy nově zaváděných středních bombardérů Tupolev Tu-2.Tento letoun je někdy zaměňován za Pe-2 (jsou si tvarově podobné), ale Tu 2 byl daleko modernější a mohl bomardovat jak v klasickém, tak i ve střemhlavém režimu (byl univerzálnější a u pilotů byl značně oblíben). Avšak s ohledem na skutečnost, že bomardovací letectvo bylo kvůli operacím na Ukrajině a v Bělorusku neustále odvoláváno, nemělo toto bombardování na Finy v podstatě žádný účinek. K porážce a kapitulaci Finska pak došlo až v důsledku pozemních operací RA.
Zdravím.
Re: Re: Re: Re: Re: jasně, jarmax,-Pe 8
jarmax |
25.6.2013 17:08 |
id 62184 |
nahlásit
Světová válka přinesla neskutečné množství příběhů a hrůz všeho druhu...osobně jsem znal jednoho spolupracovníka,který musel narukovat do wermachtu jako etnický příslušník chorvatské menšiny/jmenoval se Andrešič,dnes už zesnulý/.Vyprávěl mě zážitky z nasazení na vých.frontě...někde pod Moskvou jeli v "haklu" a sověti prováděli nálet na kolonu/asi těmi IL-2/,vyskákali do lesa,obrněný vůz dostal plný zásah...prožil 2 roky v zajetí.Další kolega vedle v podniku,jmenoval se Adolf Werner,moravský Rakušan,narukoval do Afrika-korps,neskutečné zážitky,trpěl chronickou rýmou ze zákopů,říkal ve dne 40 st. v noci 0....ten Chorvat nebyl v SS,byli to etničtí sedláci v okolí Mikulova,oba o tom mluvili neradi,bylo to ještě před převratem....
Zde již nelze dále reagovat
TB 3
jarmax |
24.6.2013 15:15 |
id 62130 |
nahlásit
Na snímku č.13 je patrně sovětský bombardér TB 3 z konstrukční kanceláře Tupolev...je to snímek asi z nějakého leteckého dne....na počátku 2.svět.války byl již zastaralý,používal se na para-výsadky a jako nákladní...poslední bojové nasazení bylo v sovětsko-japonském konfliktu u jezera Chalchin-gol....ve válce s Německem používalo SSSR bombardéry Petljakov PE-2,PE-8 a dříve SB-2....posledně jmenovaný typ měla ve výzbroji i ČR....
Re: TB 3
jarmax |
25.6.2013 17:21 |
id 62185 |
nahlásit
Trosky jednoho Lisunova LI-2 leží dodnes v nepřístupném terénu v Nízkých Tatrách...